DZIECKO IDZIE DO PRZEDSZKOLA

- RADY DLA RODZICóW


      Drogi Rodzicu, chcemy, aby pierwszy dzień w przedszkolu był miłym i ważnym wspomnieniem w życiu każdego dziecka, dlatego poniżej zamieszczamy kilka cennych wskazówek, o których warto pamiętać:


1. Rodzic musi być przygotowany do rozstania z dzieckiem, powinien być pewien, że tego chce bez obaw i wahania.


2. Niezbędne jest to, by mieć zaufanie do pracowników przedszkola. W trosce o dobre samopoczucie dzieci i rodziców wszyscy pracownicy naszego przedszkola służą radą i pomocą w każdej sytuacji. Wierzymy w to, że razem pokonamy wszystkie trudności.


3. Musimy być gotowi do przyjęcia protestów dziecka, jego złości i lęków. Dziecko ma prawo do naturalnych emocji w nowej sytuacji. Przecież dorosły też walczy z silnymi emocjami w nowych sytuacjach zawodowych czy towarzyskich.


4. Dziecko musi wiedzieć, że przedszkole to miejsce, w którym poza przyjemnymi sytuacjami obowiązują różne zasady i normy, których trzeba przestrzegać. Wszędzie tam, gdzie przez kilka godzin wielu ludzi spędza czas, muszą obowiązywać jakieś zasady, by wszyscy byli bezpieczni i zadowoleni.


5. Dziecko musi wiedzieć, że pani w przedszkolu zastępuje mamusię. Do pani można się przytulić, o wszystko zapytać, ale też trzeba jej słuchać.


6. Niedopuszczalne jest straszenie przedszkolem. Przedszkole należy prezentować dziecku jak miejsce nieograniczonych możliwości zabawy i nowych kontaktów z rówieśnikami.


7. W drodze do przedszkola należy wytwarzać miłą atmosferę, podkreślać, że dziecko jest duże, mądre, odważne i na pewno da sobie radę. Poczucie własnej wartości i silna motywacja są bardzo ważne dla malucha w tym trudnym dla niego okresie.

8. Pożegnanie powinno odbywać się z uśmiechem, bez łez i smutnych spojrzeń oraz bez zbędnego przedłużania momentu rozstania. Długie rozstanie z rodzicem wzmaga niepokój i utrudnia nawiązanie kontaktu z nauczycielką i innymi dziećmi.


9. Rodzic pozostawiając dziecko musi być przekonany, że nie stanie się mu żadna krzywda. Dlatego nie powinien okazywać zdenerwowania ani niepokoju. Dziecko jest doskonałym obserwatorem i widząc, że mama jest zdenerwowana sądzi, że jemu coś grozi, a wtedy żadne argumenty nie są skuteczne. Spokojne, zdecydowane rozstanie sprawia, że nawet bardzo rozpaczające dziecko szybko się uspokaja, oswaja i nawiązuje kontakt z rówieśnikami.


10. Jeżeli dziecko w pierwszych dniach płacze tylko przy rozstaniu, a w ciągu dnia chętnie się bawi z innymi dziećmi, bierze udział w zabawach, jest aktywne w grupie, zjada posiłki które lubi – możemy być pewni, że po krótkim czasie nie będzie miało żadnych problemów. Przerywanie rytmu chodzenia do przedszkola kilkoma dniami wakacji u babci przedłuża tylko niepotrzebnie okres adaptacji.


11. Aby pomóc dziecku w pierwszych trudnych dniach w przedszkolu możemy skrócić czas jego pobytu i stopniowo go wydłużać. Nie wolno jednak obiecywać dziecku, że będzie zabrane do domu po śniadaniu czy po obiedzie i nie dotrzymać obietnicy. Dziecko jest zawiedzione i bardzo cierpi z tego powodu, a także traci zaufanie do dorosłych.

12. Bywa i tak, że po kilku dniach bardzo chętnego pozostawania w przedszkolu dziecko zaczyna płakać i protestować. Zaspokoiło ono ciekawość poznawania nowych zabawek i nie ma ochoty rezygnować z indywidualnego sposobu na zabawę oraz nie chce akceptować dzielenia się z innymi, ustępowania, podporządkowania zasadom grupowego życia. Jeśli chodzenie do przedszkola jest dla dziecka koniecznością, należy być konsekwentnym i nie okazywać wobec niego wahania. Powoli zrozumie ono, że przedszkole jest jego „obowiązkiem” i kiedy zaakceptuje nowy układ społeczny, pobyt w przedszkolu stanie się dla niego po prostu przyjemnością, z której nie będzie chciało zrezygnować nawet w weekend.


Pamiętaj, że początki są zawsze trudne.

Zarówno Ty, jak i Twoje dziecko potrzebujecie czasu,
by odnaleźć się w tej nowej sytuacji.


· 


·  

PRZYPROWADZANIE I ODPROWADZANIE DZIECI


     Uważamy, że na te czynności powinno się przeznaczyć nieco więcej czasu - jeśli jest to możliwe. Stwarza to okazję do rozmowy o dziecku, jego radościach, problemach lub innych ważnych sprawach.


     Dzieci odbierane są z przedszkola tylko przez rodziców lub osoby przez nie upoważnione (pełnoletnie). O wszelkich zmianach należy nas powiadomić.




DZIECI CHORE


    Dzieci chore prosimy o nie przyprowadzanie do przedszkola. Pamiętajmy o innych dzieciach i o niebezpieczeństwie zarażenia.


Jeśli dziecko źle się poczuje w trakcie pobytu w przedszkolu, natychmiast Was o tym powiadomimy, dlatego prosimy aby numery Waszych telefonów którymi dysponujemy były stale aktualne.




ODZIEŻ


      Dzieci powinny być ubierane w wygodne i praktyczne ubranka tj. odzież, która nie krępuje dziecka i w której może się pobrudzić (np. podczas zajęć plastycznych lub zabaw w ogrodzie).


Próbujemy w miarę możliwości, codziennie wychodzić na świeże powietrze, niezależnie od pory roku czy pogody.



WYJŚCIA NA PODWóRKO


Co dziennie wszystkie dzieci wychodzą na podwórko chyba, że:


wieje silny wiatr


pada deszcz, deszcz ze śniegiem, jest ślisko


temperatura jest niższa niż -10˚ C


 zaistniały inne warunki pogodowe nie sprzyjające do wyjścia na zewnątrz.




"BY NIEJADEK ZJADŁ OBIADEK"


        Dzieci są bardzo różne tak jak i my dorośli, jedne są głośne i wszędzie ich pełno, a drugie ciche i bardzo wstydliwe. Podobnie jest z jedzeniem, jedne z apetytem wcinają to co im się da na talerzyku, a inne odwracają główkę na bok odmawiając wzięcia czegokolwiek do ust. W przypadku małych dzieci ta kwestia spędza sen z powiek wielu rodziców.

     

      Pracownicy przedszkola robią wszystko, by przekonać podopiecznych do zdrowego jedzenia, lecz bez odpowiedniej współpracy z rodzicami w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dziecka, trudno o sukces.


Co rodzic może zrobić, aby dziecko nie stało się niejadkiem?


- Uczymy dziecko, że istnieje wiele produktów spożywczych, że można je łączyć w rozmaity sposób i otrzymywać zupełnie nowe dania.

- Dodawajmy do potraw rozmaite przyprawy. Dzięki temu te same dania nabiorą nowego charakteru.

- Jedzmy razem. Wspólny posiłek to nie tylko cenny czas spędzony razem, ale także nauka jedzenia, wybierania potraw, mieszania ich ze sobą. Jest to doskonała okazja, by dziecko zobaczyło, że wszyscy jedzą i nie jest to nic nadzwyczajnego. Wówczas będzie miało większą motywację, by próbować nowości.

- Zachęcajmy malucha do samodzielności przy stole. Dwulatek powinien już jeść samodzielnie łyżeczką. Stwórzmy mu możliwość dalszej nauki i nie gniewajmy się, jak czasem coś wyląduje na ziemi. Nauka jedzenia wymaga wielu prób.

- Przygotowujemy jedzenie w apetyczny sposób. Uczymy dziecko, jak wyglądają surowce, z których robi się posiłki. Róbmy to jednak w apetyczny sposób.

- Podawajmy jedzenie w apetyczny sposób. Angażujmy w to dziecko. Niech to będzie wspólna rodzinna zabawa.

- Do każdego posiłku podajmy coś do picia - wodę, herbatkę owocową lub ziołową.

- Jadłospis musi być urozmaicony. Bez tego ani rusz.

- Czasem trzeba iść na ustępstwa. Jeśli to konieczne np. obieraj owoce lub warzywa, zanim je damy dziecku. Można także pokroić je na mniejsze kawałki. Podobnie - odcinamy skórkę od chleba tak długo, aż dziecko samo zacznie się o nią upominać.




RODZICU!


     Zwracaj uwagę na to, co przynosi Twoje dziecko do przedszkola. Nasza placówka nie odpowiada za rzeczy zagubione bądź zepsute.




OPIEKA PSYCHOLOGICZNA


    Nasze przedszkole współpracuje z pedagogiem i psychologiem dziecięcym, panią Kingą Kacorzyk. Z indywidualnych porad psychologa mogą skorzystać rodzice naszych przedszkolaków, po uprzednim umówieniu terminu.


Telefon kontaktowy: 503 169 646




NUMER KONTA BANKOWEGO


ING Bank Śląski: 
61 1050 1113 1000 0090 6708 8808

Wpłaty za pobyt dziecka w przedszkolu należy dokonać na konto lub u dyrektora do 15 dnia każdego miesiąca.